Конспект урока в 3 классе
Еда
Алексеева Елена Игоревна
Цель урока: повторить и закрепить лексический материал по теме “Еда” в речи.
Обучающий компонент цели: активизировать лексические единицы и лексико-грамматические конструкции в речевых ситуациях, развивать умения монологического и диалогического говорения, аудирования, формировать слухо-произносительные и ритмико-интонационные навыки;
Развивающий компонент цели: развивать способность к осуществлению репродуктивных и продуктивных действий, логическое мышление, память, внимание и воображение.
Воспитательный компонент цели: формировать разумное отношение к еде, бережное отношение к здоровью, уважительное отношение к родной культуре и толерантности к культуре питания страны изучаемого языка, бережное отношение к языку.
Оборудование: учебник для общеобразовательных учреждений и школ с углубленным изучением английского языка И. Н. Верещагиной, Т. А. Притыкиной “Английский язык, 3 класс”, Часть 1, 8-е издание; интерактивная доска; компьютер; презентация к уроку; мультимедийная учебная программа М. З. Биболетовой “Английский с удовольствием / Enjoy English” (3-й класс); магнитофон; аудиозапись песни из аудио CD к учебнику П. А. Дейвиса, К. Грэхем “Забаду 2! / Zabadoo 2!”.
Презентация
Ход урока
Начальный этап урока. Продолжительность: 10 минут.
I. Организационный момент и приветствие
– Good morning, children! I’m glad to see you. (Good morning, good morning, good morning to you, good morning our teacher, we are glad to see you.)
– Children, what is the date today? (Today is the 30th of November.)
– Thank you. What day is it today? (It is Tuesday.)
– Fine.
II. Сообщение темы и целей урока.
– Today we are going to remember the words on the topic “Food”, answer the questions, check your homework, listen to the dialogue and make up your own dialogues, do exercises, sing the song, talk about healthy food.
III. Речевая разминка
Слайд №2
– Look at the picture, please.
Учитель представляет ученикам гостя урока
– Do you know him? What is his name? (He is Robin-Bobby.
He is a great eater.)
– That’s right. He is Robin-Bobby – a great eater.
– Children, listen to the poem about Robin-Bobby and answer my questions: “What did Robin eat? What did he drink? ”
Учитель рассказывает стихотворение, ученики внимательно слушают.
Robin, Robin, what a man!
He ate as much as no one can.
He ate fish, he ate meat.
He ate ice-cream and a sweet.
He drank juice, he ate a cake,
Then said: “I have a stomachache”.
– You have listened to the poem. Now answer my questions, please:
– What did Robin eat? (He ate fish. He ate meat. He ate ice-cream. He ate a sweet. He ate a cake.)
– What did he drink? (He drank juice.)
– Splendid! Look at the board and name all the food Robin ate.
Слайд №3-5
Ученики смотрят слайды, где представлены продукты и, используя их, составляют предложения. (He ate an orange. He ate honey. He ate an apple. He drank milk.)
– Did he eat healthy food? (Yes, he ate healthy food.)
– What food do we call healthy? (Healthy food is vegetables and fruits.)
– Very well. Healthy food is vegetables and fruit, meat, fish, milk products.
– What food do we call unhealthy? (Unhealthy food is sweets, ice-cream and cakes.)
– Good, unhealthy food is sweets, cakes, coffee.
– Can we eat sweets if we want? (Yes, we can but not too much.)
– Is it good that Robin ate so many things? (No, it is not.)
– Right you are. Food must not be too much. It must be in measure.
Основной этап урока. Продолжительность: 30 минут.
IV. Закрепление лексических единиц.
– It is the very time to check the spelling of the words on the topic “Food”. Let's write a small dictation. Open your copybooks. Write down the date, dictation. You must translate word combinations from Russian into English. One pupil will work at the Star Board.
– Красное яблоко (a red apple), чашка кофе (a cup of coffee), вкусный апельсин (a tasty orange), есть суп (to eat soup), каша со сливочным маслом (porridge with butter).
Ученики открывают тетради, записывают число, переводят словосочетания. Один из учеников работает у интерактивной доски.
– The dictation is over. Exchange your copybooks and correct the mistakes.
– Very well. The next lesson we shall have a dictation again and I hope you will have a chance to do it better.
V. Проверка домашнего задания.
– I hope you eat healthy food. At home you should make up your menus, design them and tell us about what you ate and drank last week.
Учитель показывает образец меню, представленный на слайде презентации.
Слайд №6
Ученики представляют свои проекты, рассказывают о своём меню. (On Monday I ate soup and drank tea.)
– Do you have healthy food in your menus? (Yes, we have.)
– Do you eat healthy food? (Yes, we do.)
– Can we give these menus to Robin-Bobby? (Yes, we can.)
– That’s right. You have coped with it.
VI. Музыкально-ритмическая пауза.
– Children, stand up, please. Let's have a rest. Sing the song “Every Monday she eats a cake” and do gymnastics.
Ученики исполняют песню, сопровождая пение ритмическими движениями.
VII. Развитие диалогической речи.
1) задание на прослушивание
– Today we have one more guest. Her name is Miss Chatter. We shall listen to the dialogue between Miss Chatter and her pupils: Jack and Mary. Listen to the conversation and try to fix in your mind the food Miss Chatter offers her guests. Then we shall check.
Lesson 5 exercise 1 (мультимедийная учебная программа)
Включается мультимедийная учебная программа, ученики слушают диалог.
2) проверка задания
– Let’s check: come up to the Star Board and click on the food Miss Chatter offers her guests, make up a sentence, such as: “Miss Chatter offers fish”.
Ученики выходят к интерактивной доске и указывают маркером на те продукты, которые предлагает Мисс Четтер.
3) упражнение на восстановление диалога
– Excellent. The next task will be to fill in the gaps with missing phrases.
– Now we shall check it. Come and drag the sentences to the gaps on the Star board.
Ученики продолжают работу с мультимедийной учебной программой. На интерактивной доске ученики восстанавливают последовательность прослушанного диалога при помощи перетаскивания пропущенных реплик.
4) чтение диалога
– That’s right. Let’s read this dialogue. One of you will be Miss Chatter, the others – Jack and Mary.
Ученики читают диалог по ролям.
– Very good. You are real actors.
5) составление собственных диалогов.
– Children, use this dialogue as an example and make up your own dialogues: conversation between you and your friend as if you are sitting at the table.
Ученики на примере прослушанного диалога составляют собственные диалоги.
– You are brilliant. Thank you.
Заключительный этап. Продолжительность 5 минут.
VIІI. Итог урока.
1. Определение домашнего задания с необходимыми пояснениями учителя.
– Children, what about have we spoken at our lesson today? (We have spoken about food at our lesson.)
– That’s it. We have spoken about food at our lesson. You must remember if you want to be strong and healthy, you must eat healthy food and don't eat too much.
– Now write down your homework. Слайд №7
Ex. 8, p. 82-83 – read, translate;
Ex. 11, p. 84 – write.
Учитель объясняет домашнее задание.
2. Подведение итогов. Оценка деятельности учащихся.
You have worked very well today. I put “5” to...., “4” to......
3. Организованное окончание урока. Our lesson is over. Thank you for your work. Good-bye. (Good-bye.)
Автор(ы): Алексеева Елена Игоревна
Приложения: